miljøombyte deluxe.

från att enbart sovit i tunnt linne med tillhørande korta små pyjamaskortbyxor i 3 veckor, la jag mig igår kvæll i långa mjukisbyxor, stor t-shirt, strumpor och tjocktrøja. och jag frøs.

i morse gick jag upp runt halv nio, magen skrek efter mat som vanligt.. åt en god frukost och nær jag var klar tog jag tag i næsta morgonritual... då jag fixat till mig stod filtallriken och glaset fortfarande kvar på bordet.. ingen thailændare som plockatbort efter mig..eller ens diskade, jag fick gøra ALLT sjælv!

då jag steg ut genom porten var det inga galna taxichaffisar som skrek tuktuk tuktuk efter mig som ville køra mig næstan gratis dit jag ville. nej, istællet fick jag gå hela vægen ner till hausmanns och ta trikken..puh.

efter træningspasset och duschen fick jag sjælv plocka fram en ren handduk till mig...ingen snæll stæderska som servade mig.

då det nærmade sig middagstid fanns det ingen meny eller ens minsta kock eller servitris som ville ge mig deras bæsta mat. istællet fick jag laga i ordning køttfærssås och spagetti helt på egen hand!! dessutom fick jag diska efteråt!! pøpøpø.

nu sitter jag på jobbet. hær om någonstans ær det verkligen ombytta roller før mig mot hur jag levt de senaste 3 veckorna. hær ær jag den som servar och pensionærerna de som får... jag længtar till pensionstiden. hæææærlig semester! men tills dess ska jag slita lika hårt før dagens gamlingar som thailændarna gør før oss semesterfirare. otroligt uppskattat!

ishalks-puss!

sista kvallen i thailandet!

tre veckor ar nu till anda, imorgon 20.20 lyfter flyget och tar oss till arlanda. det har vart helt underbara veckor, vad annars liksom? vad som hant tanker jag inte skriva nu for det tanker jag inte odsla tid pa utan det tar jag en annan dag nar jag kommit till oslo (far se om det blir i denna bloggen eller en annan, stod ju i aftonbladet att blogg.se ska laggas ner pa fredag, sant eller falskt?)

ikvall ska jag och lisa gora nagot for forsta gangen i vart liv, lisa har redan startat... gissa vad vi gor (forbjudet att gissa om ni redan vet var hemlighet, sa sally, be quiet) efterat vantar middag pa buffalo!

heta solpussar fran mig och alla mina medresenarer!

sista dagen i khao lak.

yes. sa har snart en vecka av tre gatt. har varit 6 underbara dagar hittills med sol & bad i stort sett varje dag (vadret har vart kanon varje dag men jag har ju inte kunnat njuta av den alla dagar som ni vet.....).

sen jag skrev sist har jag hunnit med att fa en thaimassage. det var en spannande upplevelse. jag var lite radd att det skulle gora ont, jag har nog hort historier om att de gar pa en och nastan sliter av en armarna osv. och visst, hon drog i mig, slet halvt i sonder mig men det var bara skont! fast det kanns som att jag vaxte en dm pa langden och skostorleken gick fran 37 till 40 efter henne behandling....shit!

idag har vi aven surfpaddlat, stog p en surfingbrada och kom framat pa vattnet med en paddel, riktigt avkopplande och kul! vi ramlade dock i ett par ganger och slog oss i rumpa, huvud och revben, men vafan, vi tal en del!

ikvall ska vi ut och ata med 2 thaikillar som jobbar nere pa stranden. de ar sa sota! ska mota upp dom da de slutat sin vakt kl 20 ikvall och ata pa en jattemysig restaurang som ligger pa stranden.  de har sjuka arbetstider, jobbar varje dag, alla dagar i veckan, mellan klockan 8 pa morgonen till 8 pa kvallen. helt SJUKT! men inte klagar de... fan vad bra vi har det dar hemma med arbetsforhallanden anda... ska aldrig mer klaga da jag har en langvakt...

imorrn kommer hela familjen hit! antligen!

varma salta pussar!

full fart i paradiset!

blir endast en kortfattad uppdatering har for jag svettas halvt ihjal, myggorna ater upp mig och jag bara maaa ga pa do! saaa, har kommer den!

vaknade upp som indinan i fredags med en kropp som ommade i stort sett overallt..speciellt pa fotterna och hogerhanden dock, weird... detta medforde att jag inte kunde ligga pa solen och steka under solen som jag tankt utan ist tog vi oss en pakladd strandpromenad insmord i solskyddsfaktor 30 allover. HOT! jag var tokforbannad pa mig sjalv for att jag gett goda rad till mari om solning som jag inte alls foljde sjalv.... hoppas ja lar mig av mina misstag iaf..... pa kvallen surfade vi, jag sog, bokstavligt talat! fan vad kass jag var! blev arg och gick upp pa land och surade. pa kvallen var det grillkvall pa hotellet da jag gick upp och dansade thailandsk #dans framfor alla med sota thailandare.. det var jag inte heller go pa, halla taktk'nsla, vad ar det(fragetecken)

aven igar vaknade jag upp med en ommande kropp.. detta hade vi redan forutspatt sa for att jag skulle slippa ga runt med solangest hade vi dagen innan bokat in en utflykt for dagen. akte och pesninarspaddlade i khao sok (riktigt mysigt anda) for att sedan ge oss ut och rida elefant! jag fick sitta pa huvet! wiiiiiie, gladare an ett barn pa julafton nastan! pa kvallen shoppade vi loss igen...

idag har vi haft en lugn dag har i khao lak. legat pa stranden och stekt hela dagen, for idag kara v'nner, idag, ar jag inte rod langre, har inte aaaaaals ont! LYCKA! jag har solat, solat, solat och badat lite. dessutiom tjatade mari hal i huvet pa mej om att vi skulle hyra en kajak och paddla lite vid stranden sa till slut gav jag med mig och gick ut till havs. allt gick bra at hela hallet....at det andra var det lite varre.............. vagarna gick inte riktigt som vi vill, gick emot oss totalt. kajaken gungade  och jag vara nara att ramla i...batane gungade igen och jag var farligt nara att ramla i... sen kom en stor vag och vi ramlade i och kajaken hamnade upp och ner och vi tog oss inte upp... jag blev arg pa mari  (hon ska ju va proffs pa paddling ju!) och borjade simma mot land med ararna i handen...nar jag simmat i nan minut sag jag en liten thai paddla ut fort som fan i livraddningskajaken mot oss... da han kom fram till mig kastade han ut en livboj till mig... jag tog glatt emot den och sa: i can stand here, i dont need this.. mari dog av skratt bakom mig... det var ett kul drama!

nu gar min tid ut har pa internet sa bast att kjorta av! langtar ofattbart mkt tills pa onsdag da alla k;;hlers kommer!!! pusss pa allla ja kanner!

sonderbrand i khao lak.

nu har vi varit har i khao lak i ganska exakt 24 timmar. det ar verkligen vackert har, mycket gronomraden och en jattefin land fin strand. vi bor ca 10minuter med tuktuk fran sjalva stan sa vart hotell ligger pa ett valdigt stilla plats nara vattnet. riktigt skont att ha en lugn vecka infor de tva kommande i karon dar det ar betydligt mer livat med alla turister...och med en galen familj dessutom! tiiiihi!

resan igar gick tokbra, sov lite hipp som happ under flygresan och fordrev den vakna tiden med att snacka massa skit med saknade syster ems med man kingkong.  v'l framme var vi med om varldens galnaste bussfard fr[n phukets flygplats till vart hotell. busschaffisen, en gammal thailandare, korde pa fel sida vagen, korde om pa fel sida, korde nastan pa mopedister osv osv. hjalp! men vi overlevde, checkade in och tog en skummel promenad i omradet har...riktigt laskigt att ga pa stranden i totalt morker och inte se vart en satter fotterna... sen somnade vi gott med alldeles for mycket ac pa....

vaknade genomfrusen redan klockan 07.00 i morse. tog en skon promenad och gick forbi massa skyltar med namn pa, folks som dog i tsunamin....scary. sen avnjot vi en go frukost innan vi gick ned till stranden dar jag idag har brant mig sonder och samman. vi hade ju inte med oss nan solkram hit utan taknte att det koper vi pa plats i thailand.. men har dar vi bor har de bara en supermarket med ett vaaaaaldigt daligt utbud av solkramer.. 70, 50, 30, 20, 8.... vi kopte 20 och 8. jag vagrade ha 20 eftersom jag o klatish inte fick nan farg aaaaalls forra aret da vi anvant den sa jag smorjde in mej med 8... bad idea! nu ser jag ut som en korv drankt i ketschup.... AJ!

nu har vi precis kommit tillbaka fran stan dar vi har shoppat loss ordentligt..kopt mig adidastrojer, vaskor, en klocka, orhangen och gud vet vad. massa behovliga saker iaf! hehe.

nu ska vi nog sova for jag ar heeeelt slut. ha det gott allesammans dar hemma i kylan... hohoho!

kladdiga ketshupkramar!

:D

hejdå sverige och stockholm! HEJ THAILAND och och KAOH LAK och PHUKET :D

måndagsträning!

det enda jag kommer sakna då jag åker till värmen (förutom klätish då) är måndagsträningen. det är så jeefla fucking kul! för bara ett år sen hatade jag mer eller mindre dans, numera älskar jag det! easy funk är mitt absoluta favoritpass och total stepen efteråt är som grädden på moset. efter de passen är man så sliten att vägen ner till trikken känns lång och det blir stora svettspår efter en där man gått, så att begå ett brott direkt efter träningen är uteslutet... dessutom är man alltid så jeefla glad efteråt og, lyckligt trött! åååh, kommer sakna dessa måndagar nu.. men men, om 4 veckor är jag back on track! åååhååå. men innnan dess ska jag njuta av sol, , värme, bad, god mat, fint sällskap och friheeeeet!

att måndagskvällen sen toppas med en sjukt fin tv-kväll är ett stort plus - cityakuten & l-word. I LOVE MONDAYS!

fe-fe-fe-ferie! :D

kändes som en evighet att den här dagen skulle komma, men nu är 10 vakter på raken avklarade. blev endast 6 lediga dagar i januari vilket har resulterat i en någorlunda sliten soffan. men heeeey, idag gick jag på 3 1/2 veckas ferie! U-N-D-E-R-B-A-R-T-!-!-! kommer endast jobba 5 dagar i februari, har redan avklarat 2 av dem ^^,

jag förstår inte riktigt att vi faktiskt åker imorrn, känns så långt borta. zäta har mer resfeber än vad jag har och hon ska inte ens med... nu är allt färdigpackat - fullpackad reväska med alldeles för mkt kläder. ipod fulladdad med finfin musik. kameran laddad för att kunna ta massa vackra bilder. själv har jag laddat upp med massa knäckebröd och en norsk korsordstidning inför den 6 timmar långa tågresan på egen hand till sthlm. väl där möter mari upp mig, då ska jag sätta tänderna i en semla och invänta emma & marko. sedan väntar massa kramar, middag på arlanda och shopping i taxfreen innan vi kliver ombord på flyget som lyfter 23.50.

alltså, nu är det nära.....iiiiiiiiiih!